Saturday, August 13, 2005

Berbicara sendiri


Mengapakah engkau membisu?
Tidak. Bukan maksud aku untuk membisu, sepi tak bersuara. Juga bukan bermaksud untuk menyombong. Inilah kudratku, sejadi.

Lantas, sifatmu itu tidak menentu?
Barangkali...jika tidak ada yang mengenali sifat²ku. Namun, tetap harus aku mengenali sifat diri aku? Yang hakiki tidak kesemuanya yang mengenali diri! Apakah engkau mengenali diri kamu yang sejati??

Mungkin..setidak²nya aku tahu dimana aku berdiri. Tidak seperti engkau, kaki tidak menjejak bumi...jejari tidak mencecah langit!!!

Benar! Mungkin pada pandangan engkau, aku itu semua...namun aku masih lagi mencari. Aku masih tagih erti. Tidak terukur mungkin rupanya sifatku yang cacat ini dengan engkau yang sudah sempurna.

Aku tidak sempurna!!! Aku tidak menyatakan sedemikian pun!

Engkau sendiri yang menyatakan aku tidak membumikan kaki ku bukan?
Jika seseorang sepertimu berkata demikian, apa bukan ertinya kakimu telah terpasak?

Pernah kah engkau terfikir yg bahawasanya engkau telah terpesong?

Ya...ya..mungkin aku terpesong! Tidak sepertimu yang lurus...maafkan aku...